Nieuwe methode voor de detectie van exoplaneten

De afgelopen decennia zijn duizenden planeten ontdekt die vrijwel allemaal om ‘normale’ sterren draaien.
Nieuw onderzoek richt zich op de abnormale uitzonderingen. Astronomen van de Autonome Universiteit van Nuevo León, de Nationale Autonome Universiteit van Mexico en de New York University Abu Dhabi stellen een nieuwe manier voor om planeten en andere lichtzwakke hemellichamen op te sporen bij exotische dubbelsterren die cataclysmische veranderlijke sterren worden genoemd.
Cataclysmische veranderlijke sterren zijn stersystemen bestaande uit twee sterren die heel dicht bij elkaar staan, zó dicht dat de ster met de minste massa materie overdraagt aan zijn zwaardere compagnon.
Meestal gaat het daarbij om een rode dwergster en een zogeheten witte dwerg, het compacte overblijfsel van een uitgeputte zonachtige ster.
Door de overdracht van materie vormt zich een zogeheten accretieschijf rond de witte dwerg. Deze schijf straalt zoveel licht uit dat hij het licht van de beide sterretjes compleet overstemt.
Als er een derde hemellichaam rond de dubbelster draait, kan deze overdracht van materie tussen de beide sterren beïnvloeden, en daarmee ook de helderheid van het stersysteem als geheel.
De astronomen stellen nu voor om dit laatste effect te gebruiken om exoplaneten op te sporen.
Bij hun onderzoek hebben ze naar vier verschillende cataclysmische veranderlijke sterren gekeken.
Ze zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat twee van de vier langperiodieke helderheidsvariaties vertonen die kunnen worden toegeschreven aan planeten die in banen om de betreffende dubbelsterren wentelen. (EE)