Mini-neptunus verandert vaak in superaarde

Vlak bij sterren als de zon worden vaak planeten gevonden die één tot vier keer zo groot zijn als de aarde. De kleinere onder hen hebben een grotere dichtheid dan de grotere en worden superaarden genoemd. De grotere hebben juist een kleinere dichtheid en heten sub- of mini-neptunussen. Amerikaanse astronomen hebben gevonden dat vele mini-neptunussen relatief snel kunnen veranderen in superaarden.
Michael Zhang en collega’s wilden de theorie onderzoeken dat mini-neptunussen een uitgestrekte atmosfeer van waterstof en helium hebben die hun omvang veel groter maakt dan die van de de superaarden. Die grotere omvang zou het gevolg kunnen zijn van de straling van de betreffende ster, of van de hitte die tijdens het ontstaan van de planeet in het inwendige werd opgeslagen.
Om hier achter te komen namen de astronomen met de Keck-telescoop op Hawaii een achttal jonge mini-neptunussen onder de loep. Die waren ontdekt door de Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) tijdens hun overgang over het (onzichtbare) schijfje van de ster waar zij omheen draaien. De astronomen maten met Keck de absorptie van het heliumgas in de planeetatmosfeer aan het begin en einde van zulke overgangen en leidden daaruit de temperatuur, dichtheid en snelheid van dit gas af. De metingen laten zien dat de dichtheid van de hogere atmosfeer van deze hete planeten ongeveer gelijk is en dat het heliumgas bij