Kwam meteoroïde van buiten ons zonnestelsel?

In 2017 scheerde de interstellaire komeet of planetoïde ’Oumuamua met hoge snelheid door ons zonnestelsel.
Het was voor het eerst dat astronomen zo’n object hadden opgemerkt, zo leek het tenminste.
Volgens Avi Loeb en Amir Siraj van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics heeft de aarde echter al in 2014 bezoek gehad van een object van buiten ons zonnestelsel.
Het zou gaan om een meteoroïde die op 9 januari van dat jaar boven Papoea Nieuw-Guinea de atmosfeer binnendrong en uit elkaar viel.
In een artikel dat is ingediend bij het vaktijdschrift Astrophysical Journal Letters analyseren de beide astronomen de gegevens over de ‘vuurbol’ die door de meteoroïde werd veroorzaakt, zoals die zijn opgeslagen door het Center for Near Earth Object Studies van NASA.
Uit deze gegevens blijkt dat de meteoroïde van 2014 een ongewoon hoge snelheid had.
Hij verplaatste zich met een snelheid van bijna 60 kilometer per seconde ten opzichte van de zon, veel te snel om aan de zwaartekracht van onze ster gebonden te zijn geweest.
Op basis van de beschikbare gegevens hebben de twee onderzoekers ook de baan gereconstrueerd die het object gevolgd zou hebben.
Deze reconstructie laat zien dat de meteoroïde niet langs andere planeten van ons zonnestelsel is gescheerd, en zo extra snelheid heeft opgedaan.
Hij lijkt simpelweg een hyperbolische baan te hebben gevolgd, net als ’Oumuamua destijds.
Als hij niet in de aardatmosfeer verzeild was geraakt, zou hij ons zonnestelsel waarschijnlijk hebben verlaten.
Volgens Loeb en Siraj is het dus heel aannemelijk dat de naamloze meteoroïde, die ongeveer een meter groot zal zijn geweest, een interstellaire bezoeker was.
Het is volgens hen ook heel aannemelijk dat kleine bezoekers als deze heel talrijk zijn. (EE)