Kosmische explosies, zoals supernova’s, zijn te zeldzaam om de bron van ‘snelle radioflitsen’ te kunnen zijn

Nog steeds is niet helemaal duidelijk wat de oorzaak is van de ‘snelle radioflitsen’, stoten radiostraling van buiten ons Melkwegstelsel die maar ongeveer 1 milliseconde duren.
Maar nieuw onderzoek wijst erop dat ze niet afkomstig zijn van catastrofale gebeurtenissen zoals supernova-explosies of botsingen tussen neutronensterren (Nature Astronomy, 15 juli).
Het overgrote deel van de tot nu toe 72 objecten waarvan snelle radioflitsen zijn geregistreerd heeft niet meer dan één flits geproduceerd.
Slechts twee vertonen herhaaldelijke radioflitsen.
Deze laatste categorie kan sowieso niet van catastrofale explosies afkomstig zijn: die zijn per definitie eenmalig.
En volgens astronoom Vikram Ravi van het California Institute of Technology geldt dat mogelijk ook voor de overige radioflitsen.
Ravi heeft een aantal van de meest nabije eenmalige radioflitsen gebruikt om een schatting te maken van hoe vaak deze gemiddeld voorkomen.
Zijn berekeningen laten zien dat ze veel talrijker zijn dan supernova-explosies en botsingen tussen neutronensterren.
Volgens hem zou dat wel eens kunnen betekenen dat alle objecten die radioflitsen produceren dat meer dan eens doen.
Dat we in de meeste gevallen maar één radioflits hebben waargenomen zou dan komen doordat veel flitsen te zwak zijn om waarneembaar te zijn of omdat er grote tussenpozen tussen de flitsen zitten. (EE) (Image credit Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF; Hubble Legacy Archive, ESA, NASA)