Europese Zuidelijke Sterrenwacht biedt onderdak aan nieuwe ‘gamma-telescopen’

In de Chileense hoofdstad Santiago zijn vandaag de contracten getekend voor de bouw van een grote opstelling van telescopen voor de detectie van kosmische gammastraling.
De CTA-South, de afkorting staat voor Cherenkov Telescope Array, komt te staan op het terrein van de ESO-sterrenwacht op Paranal.
De Cherenkov Telescope Array bestaat uit twee delen.
Het zuidelijke deel, dat dus in Chili komt te staan, bestaat uit 99 afzonderlijke telescopen van verschillende afmetingen.
Het noordelijke deel, dat slechts 19 telescopen telt, wordt ondergebracht bij het Observatorio del Roque de los Muchachos, op het Canarische eiland La Palma.
De bouw van de beide arrays zal naar verwachting in 2020 van start gaan.

Gammastraling is elektromagnetische straling die wordt uitgezonden door de heetste en meest extreme objecten in het heelal, superzware zwarte gaten, supernovae en misschien zelfs overblijfselen van de oerknal.
Vanaf het aardoppervlak is deze vorm van straling niet rechtstreeks waarneembaar, omdat de aardatmosfeer deze niet doorlaat.
Bij aankomst in de aardatmosfeer veroorzaakt gammastraling echter kortstondige flitsen van karakteristiek blauw licht: zogeheten Cherenkov-straling.
Door deze flitsjes met behulp van grote spiegels en snelle camera’s te detecteren, kunnen wetenschappers de gammastraling tot haar kosmische bron herleiden.
De nieuwe arrays zijn veel groter en gevoeliger dan hun voorgangers.
Meer dan 1400 wetenschappers en ingenieurs uit landen op vijf continenten houden zich bezig met de wetenschappelijke en technische ontwikkeling van de CTA.
Ook Nederland levert een bijdrage. (EE)