Donkere materie klontert alleen samen bij de juiste snelheid

Wetenschappers van instituten in Japan, Duitsland en Oostenrijk hebben een mogelijke verklaring gevonden voor het feit dat donkere materie niet goed samenklontert in kleine sterrenstelsels, terwijl grote systemen, zoals clusters van sterrenstelsels,juist sterke concentraties van donkere materie vertonen.
Het zou wel eens een kwestie van snelheid kunnen zijn.
Donkere materie is een geheimzinnige, niet rechtstreeks waarneembare vorm van materie die meer dan tachtig procent van alle massa in het heelal voor zijn rekening neemt.
Aangenomen wordt dat deze materie er de oorzaak van is dat normale materie heeft kunnen ‘samenklonteren’ tot sterren en sterrenstelsels.
Als het gedrag van donkere materie wordt bepaald door de zwaartekracht, zou je verwachten dat de dichtheid ervan het grootst is in de centrale delen van sterrenstelsels.

Waarnemingen van met name elliptische dwergstelsels laten echter zien dat dit niet altijd het geval is.
Dit raadsel kan worden opgelost door ervan uit te gaan dat donkere materie uit deeltjes bestaat die als biljartballen aan elkaar afketsen.
Maar waarom doen ze dat in grote sterrenstelsels en clusters dan niet?
Volgens de wetenschappers zouden de donkermateriedeeltjes alléén afketsen wanneer ze een specifieke, lage snelheid hebben, zoals in dwergstelsels het geval zal zijn.
In clusters hebben de deeltjes veel hogere snelheden.
Als dit klopt, zouden gedetailleerde waarnemingen van verschillende soorten sterrenstelsels moet uitwijzen dat de verstrooiing van donkere materie inderdaad afhankelijk is van de snelheid.
Een geschikt instrument hiervoor is de Prime Focus Spectrograph, die momenteel gebouwd wordt voor de Subaru-telescoop op Hawaï. (EE)

Astronomen zien een enorm zwart gat ontwaken

Webb-ruimtetelescoop onderzoekt Krabnevel

Wind uit sterrenstelsels driedimensionaal in beeld

Astronomen ontdekken samensmeltende quasars in de ‘kosmische dageraad’

Röntgenecho’s geven informatie over het superzware zwarte gat in het Melkwegcentrum

Hoe zijn superzware zwarte gaten aan hun grote massa’s gekomen?