De ‘oudste krater ter wereld’ is toch geen inslagkrater

Een geologische structuur op Groenland die in 2012 door wetenschappers voor een drie miljard jaar oude inslagkrater werd aangezien, is toch niet door de inslag van een meteoriet ontstaan.
Een ander onderzoeksteam heeft vastgesteld dat de structuur het resultaat is van normale geologische processen.
Tijdens veldwerk aan de Maniitsoq-structuur op Groenland, ontdekte een internationaal team van wetenschappers onder leiding van Chris Yakymchuk van de Universiteit van Waterloo dat de kenmerken van dit gebied niet in overeenstemming zijn met een inslag.
Dat blijkt uit onderzoek van zirkoonkristallen die in de gesteenten ter plaatse zijn aangetroffen. Zirkoonkristallen zijn een kleine ‘tijdcapsules’.
Ze registreren de schade die wordt veroorzaakt door schokgolven zoals die bij een meteorietinslag optreden.
Daar is bij de onderzochte zirkoonkristallen echter geen sprake van.
Bovendien zijn meerdere plekken ontdekt waar gesteenten zijn gesmolten en diep in de aarde opnieuw zijn gekristalliseerd.
Dit proces – metamorfose genoemd – zou bij een inslag bijna onmiddellijk optreden.
Het door de Universiteit van Waterloo (Canada) geleide onderzoeksteam heeft echter vastgesteld dat het proces zich 40 miljoen jaar later heeft voltrokken dan hun voorgangers hadden voorgesteld. Dat de Maniitsoq-structuur een stokoude inslagkrater zou zijn, werd overigens al niet algemeen erkend.
Hij komt dan ook niet voor in de Earth Impact Database. (EE)