Botsing tussen neutronensterren voorzag het zonnestelsel van (een beetje) goud

Amerikaanse astronomen denken dat twee botsende neutronensterren belangrijke leveranciers zijn geweest van enkele van de zwaarste elementen op aarde.
De bijbehorende explosie zou betrekkelijk dicht in de buurt van ons zonnestelsel hebben plaatsgevonden.
Om tot hun conclusie te komen hebben Szabolcs Marka van de Columbia Universiteit en Imre Bartos van de Universiteit van Florida de samenstelling van meteorieten vergeleken met de uitkomsten van computersimulaties van onze Melkweg. Meteorieten die vroeg in de geschiedenis van het zonnestelsel zijn gevormd bevatten sporen van radioactieve isotopen en hun vervalproducten.
De uitkomsten van de simulaties passen het best bij de gemeten samenstelling van meteorieten als de botsing tussen de neutronensterren ongeveer 100 miljoen jaar voor de vorming van de aarde heeft plaatsgehad, op een afstand van ruwweg 1000 lichtjaar van de gaswolk waaruit uiteindelijk ons zonnestelsel is ontstaan.
Bij een botsing tussen neutronensterren komt een heel scala aan kortlevende radioactieve isotopen vrij, zogeheten actiniden.
Van deze isotopen is, afgezien van kleine hoeveelheden thorium en uranium, niets meer over, maar hun (niet-radioactieve) vervalproducten zijn er nog wel.
Het gaat daarbij onder meer om jodium en de kostbare metalen goud en platina. (EE)

Astronomen zien een enorm zwart gat ontwaken

Webb-ruimtetelescoop onderzoekt Krabnevel

Wind uit sterrenstelsels driedimensionaal in beeld

Astronomen ontdekken samensmeltende quasars in de ‘kosmische dageraad’

Röntgenecho’s geven informatie over het superzware zwarte gat in het Melkwegcentrum

Hoe zijn superzware zwarte gaten aan hun grote massa’s gekomen?