fbpx

ALMA-radiotelescoop ontdekt mogelijk spoor van neutronenster in supernova 1987A

Twee teams van astronomen hebben een sterke aanwijzing gevonden dat na de supernova-explosie die in 1987 is waargenomen in een klein naburig sterrenstelsel een neutronenster is achtergebleven.
Als zich in het hart van ‘SN 1987A’ inderdaad een neutronenster bevindt, is deze de jongste die ooit is waargenomen.
SN 1987A was de explosieve afsluiting van het (relatief korte) bestaan van een blauwe superreus – een ster die vele malen meer massa had dan onze zon.
Bekend was al dat nadat zo’n ster op explosieve wijze zijn buitenste lagen heeft afgestoten, er een compact restant achterblijft.
Afhankelijk van de beschikbare massa zou dat dan een neutronenster of een zwart gat kunnen zijn.
Al vanaf de verschijning en daaropvolgende uitdoving van SN 1987A zijn astronomen op zoek naar sporen van het compacte restant van de ontplofte ster.
Omdat op de dag dat de explosie op aarde werd waargenomen ook neutrino’s – zeer lichte ongeladen deeltjes – werden gedetecteerd, bestond al het vermoeden dat het om een neutronenster moest gaan.
Een supernova die een zwart gat achterlaat zendt geen neutrino’s uit, zo was het idee.
Maar omdat mettertijd geen spoor van een neutronenster te vinden was, ontstond twijfel.
Hield zich in de dichte, stofrijke explosiewolk van SN 1987A dan toch een zwart gat schuil?
Nieuwe waarnemingen met de ALMA-radiotelescoop in het noorden van Chili lijken nu uitsluitsel te hebben gegeven.
In het hart van SN 1987A is een hete ‘blob’ ontdekt die helderder is dan zijn omgeving.
En deze blob bevindt zich precies op de plek waar de vermoedelijke neutronenster zich zou moeten bevinden.
In eerste instantie hadden de astronomen nog twijfels bij hun ontdekking: was die blob niet veel te helder om door een neutronenster te zijn veroorzaakt?
Maar een recente theoretische publicatie bood een verklaring: de blob is zo helder, omdat de neutronenster nog extreem ‘vers’ is.
Hij zou een temperatuur van rond de 5 miljoen graden hebben – heet genoeg om de helderheid van de blob te verklaren.
Om er absoluut zeker van te zijn dat SN 1987A een neutronenster heeft achtergelaten, zou deze rechtstreeks moeten worden waargenomen.
Maar dat kan nog wel even duren: pas over enkele tientallen jaren zal het stof en gas van de supernovarest transparant genoeg zijn geworden om te kunnen zien wat erin schuilgaat. (EE) (Image credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), P. Cigan and R. Indebetouw; NRAO/AUI/NSF, B. Saxton; NASA/ESA)

Aarde’s jongste minimaantje alweer vertrokken

Voor het eerst is de afstand van een magnetar rechtstreeks gemeten

Hoe gevaarlijk is de kosmische straling op de maan?

Uranus en Neptunus

Meest nabije zwarte gat ontdekt

Vormt zich een nieuwe ‘Grote Rode Vlek’ op Jupiter?