Historische ontploffing planetoïde boven Antarctica

Een internationaal onderzoeksteam, onder leiding van de Belgische kosmogeoloog Matthias van Ginneken, heeft aanwijzingen gevonden dat er 430.000 jaar geleden boven het ijs van Antarctica een meer dan honderd meter grote planetoïde is geëxplodeerd. Daarbij is gesmolten en verdampt materiaal van de kosmische binnendringer op het ijs neergeregend (Science Advances).

Bij deze gebeurtenis, die vele malen heftiger was dan de enigszins vergelijkbare ‘inslagen’ boven Toengoeska (1908) en Tsjeljabinsk (2013), is geen inslagkrater ontstaan. Dat er wel degelijk iets moet zijn gebeurd, blijkt uit de vondst van vele tienduizenden micro-meteorieten – of preciezer: condensatie-sferulen – op de top van de berg Walnumfjellet in Oost-Antarctica.

De mineralogische en chemische samenstelling van de deeltjes, die rijk zijn aan nikkel, bewijst dat het om buitenaards materiaal gaat zoals dat ook in complete meteorieten wordt aangetroffen. De deeltjes zijn ontdekt tijdens de Belgian Antarctic Meteorites-expeditie (BELAM), die in 2017/2018 plaatsvond. (EE)

(Image Credit: Mark A. Garlick)

In Jupitermaan Europa stijgt mogelijk ‘sneeuw’ op

Gaia onthult verleden en toekomst van onze zon

Hubble-ruimtetelescoop ziet hoe ster Betelgeuze bijkomt van zijn uitbarsting

Welk deel van een planetoïde kan de grond bereiken?

ALMA-telescoop detecteert gas in ring rond jonge exoplaneet