Wetenschappers detecteren een ‘tsunami’ aan zwaartekrachtgolven

Een groot internationaal onderzoeksteam heeft de meest recente ‘oogst’ aan gravitatiegolven gepresenteerd die met de speciaal voor dit doel gebouwde detectoren LIGO en Virgo zijn gedetecteerd. Tussen november 2019 en maart 2020 zijn 35 nieuwe detecties gedaan van zwaartekrachtgolven, veroorzaakt door paren van zwarte gaten die samensmelten (32) en door botsingen tussen neutronensterren en zwarte gaten (3).
Dat brengt het totale aantal detecties op negentig.
De geregistreerde zwaartekrachtgolven zijn afkomstig van gebeurtenissen die zich veelal op miljarden lichtjaren afstand hebben afgespeeld.
Zwaartekrachtgolven werden in 1916 al voorspeld door Albert Einstein, maar zijn pas in september 2015 voor het eerst gemeten.
Het gaat om extreem kleine rimpelingen in de lege ruimte – honderden malen per seconde en veel kleiner dan de middellijn van een atoomkern, die zich met de snelheid van het licht voortplanten.
Ze worden onder meer opgewekt waar twee zwarte gaten of een zwart gat en een neutronenster om elkaar heen draaien.
Hoe sneller de draaiing, des te ‘sterker’ de optredende zwaartekrachtgolven.
Zo gaat er energie verloren, en gaan de beide objecten steeds dichter (en sneller) om elkaar heen wentelen.
Uiteindelijk komt het daarbij tot een botsing. (EE)