Verzengende stormen waargenomen op nabije bruine dwergen

Astronomen hebben het meest gedetailleerde ‘weerbericht’ tot nu toe opgesteld voor twee werelden buiten ons eigen zonnestelsel. Het internationale onderzoek geeft een impressie van de extreme atmosferische omstandigheden op de beide hemellichamen, die zijn gehuld in wervelende wolken van heet zand met temperaturen van 950°C (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society). De onderzochte objecten zijn zogeheten bruine dwergen – hemellichamen die groter zijn dan planeten, maar kleiner dan sterren. Tezamen worden ze WISE 1049AB genoemd. Met een afstand van ongeveer zes lichtjaar zijn ze de helderste en meest nabije objecten in hun soort. De astronomen hebben WISE 1049AB onder de loep genomen met de Webb-ruimtetelescoop. Ze volgden de atmosfeer van beide bruine dwergen door het licht te meten dat door hun oppervlak wordt uitgezonden. De intensiteit van dat licht verandert als meer of minder bewolkte gebieden in en uit beeld draaien. Door grafieken te maken van hoe de helderheid van elke bruine dwerg in de loop een volledige rotatie veranderde, konden de onderzoekers een gedetailleerd 3D-beeld opbouwen van hoe het weer op de bruine dwergen in de loop van een dag (die tussen de vijf en zeven uur duurt) veranderde. Ook konden ze vastleggen hoe het licht van beide objecten per golflengte veranderde. Op die manier kon worden vastgesteld dat hun atmosferen gassen zoals, water, methaan en koolstofmonoxide bevatten. De verkregen inzichten kunnen astronomen helpen om bruine dwergen beter te begrijpen als een mogelijke ontbrekende schakel tussen sterren en planeten. (EE) (Image credit: ESO-I. Crossfield-N. Risinger)

Ruimtesonde New Horizons meet hoeveel zichtbaar licht het heelal genereert

Meeste Marsmeteorieten zijn afkomstig van slechts vijf inslagkraters

Problemen met ionenmotor vertragen aankomst BepiColombo bij Mercurius tot november 2026

EHT-wetenschappers doen waarnemingen met de hoogste resolutie tot nu toe vanaf het aardoppervlak

Webb-ruimtetelescoop ontdekt zes jonge ‘weesplaneten’

Ontsnapt ons Melkwegstelsel aan botsing met Andromedastelsel?