Twee planetoïden passeren de aarde deze week

Op respectievelijk 27 en 29 juni zullen twee relatief grote planetoïden onze planeet passeren – toevallig vlak voor Asteroid Day (30 juni), een dag die door de Verenigde Naties in het leven is geroepen om aandacht te vragen voor een breed scala aan ruimte-gerelateerde onderwerpen, waaronder de potentiële bedreiging die planetoïden – ook wel ‘ruimterotsen’ genoemd – voor onze planeet vormen. De eerste planetoïde die dichtbij komt is (415029) 2011 UL21, die met een middellijn van 2310 meter groter is dan 99% van alle ‘aardscheerders’ (objecten die de aarde dicht kunnen naderen). Echt dichtbij komt 2011 UL21 overigens niet: op het moment van dichtste nadering is hij altijd nog meer dan zeventien keer zo ver van de aarde verwijderd als de maan. Bijzonder is wel dat de omloopbaan van deze planetoïde heel schuin op het vlak van de planeten staat, wat ongebruikelijk is voor een object van deze omvang. Mogelijk is dat het gevolg van een zwaartekrachtsinteractie met de planeet Jupiter. De tweede bezoeker uit de ruimte is 2024 MK, die ergens tussen de 120 en 270 meter groot is. Deze komt tot ongeveer driekwart de afstand van de maan: veel dichterbij dus dan 2011 UL21, maar nog lang niet dichtbij genoeg om de aarde te kunnen bedreigen. Wel komt de planetoïde dichtbij genoeg om met een kleine telescoop vanaf de aarde waarneembaar te zijn. (EE) (Image credit: ESA)

Ruimtesonde New Horizons meet hoeveel zichtbaar licht het heelal genereert

Meeste Marsmeteorieten zijn afkomstig van slechts vijf inslagkraters

Problemen met ionenmotor vertragen aankomst BepiColombo bij Mercurius tot november 2026

EHT-wetenschappers doen waarnemingen met de hoogste resolutie tot nu toe vanaf het aardoppervlak

Webb-ruimtetelescoop ontdekt zes jonge ‘weesplaneten’

Ontsnapt ons Melkwegstelsel aan botsing met Andromedastelsel?