Sporen van water ontdekt in extreem ver sterrenstelsel

Bij recente waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) hebben astronomen water ontdekt in het meest massarijke sterrenstelsel in het vroege heelal.
In het bijna 13 miljard lichtjaar verre stelsel, dat bekendstaat als SPT0311-58, zijn behalve water ook grote hoeveelheden koolstofmonoxide aangetoond.
De ontdekking suggereert dat de moleculaire ‘machinerie’ van het heelal al kort nadat de eerste sterren elementen zwaarder dan helium hadden geproduceerd op volle toeren draaide.
Het is voor het eerst dat in een normaal sterren-vormend sterrenstelsel op deze grote afstand water is aangetroffen.
De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in The Astrophysical Journal. SPT0311-58 bestaat eigenlijk uit twee sterrenstelsels en werd in 2017 voor het eerst opgemerkt.
Toen al was duidelijk dat het stelsel reeds bestond toen het heelal nog maar 780 miljoen jaar oud was, het tijdperk waarin de eerste sterren en sterrenstelsels werden geboren.
Astronomen denken dat de beide sterrenstelsels bezig zijn om zich samen te voegen.
Het nu opgespoorde water is aangetroffen in de grootste van de twee ‘botsende’ stelsels.
Zuurstof en koolstof in het bijzonder zijn elementen van de eerste generatie, en in moleculaire vorm zijn ze essentieel voor het leven zoals wij dat kennen.
Water is, na moleculaire waterstof en koolstofmonoxide, bovendien het op twee na meest voorkomende molecuul in het heelal. (EE)
(Image Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/S. Dagnello (NRAO)

Geomagnetische storm veroorzaakte omvangrijke migratie van satellieten

Zwarte gaten houden sterrenstelsels in leven

ESA stuurt ruimtesonde naar planetoïde Apophis

Astronomen sporen donkere materie op in dwergsterrenstelsel

Middelzwaar zwart gat ontdekt in Omega Centauri

Valt naderende ’herfstkomeet’ uit elkaar?