Ruimtesonde Solar Orbiter nadert de zon voor het eerst

De Europese Solar Orbiter, een ruimtesonde die de zon gaat onderzoeken, heeft zijn eerste nadering van onze ster achter de rug.
Hij bereikte een kleinste afstand (‘perihelium’) van 77 miljoen kilometer, ongeveer de helft van de afstand zon-aarde.
In de komende week zullen de wetenschappers die bij deze ESA-missie betrokken zijn de tien instrumenten van de ruimtesonde, waaronder zes telescopen, aan een test onderwerpen.
Daarbij zullen voor het eerst close-ups van het zonneoppervlak worden verkregen.
De beelden worden naar verwachting medio juli vrijgegeven.
De nieuwe zonne-opnamen zullen niet zo detailrijk zijn als die van de Daniel K.
Inouye Solar Telescope op Hawaï, die eerder dit jaar zijn gemaakt.
Maar deze telescoop kan de zon alleen in zichtbaar licht en in het nabij-infrarood bekijken, slechts een klein deel van het elektromagnetische spectrum.
Solar Orbiter bekijkt de zon ook in het ultraviolet en op röntgengolflengten, en kan zo diens uitgestrekte atmosfeer compleet in beeld brengen.
Naar verwachting zullen de uv-beelden van de ruimtesonde ongeveer twee keer zo scherp zijn als die van de Solar Dynamic Observatory (SDO) van NASA, die de zon vanuit een baan om de aarde observeert.
Het hoofddoel van deze eerste waarnemingen is aantonen dat de telescopen van de Solar Orbiter bedrijfsklaar zijn.
In komende jaren zal de ruimtesonde de zon nog dichter naderen en voor het eerst ook van boven en van onderen gaan bekijken. (EE) (Image credit: ESA/MediaLab)