Meteoriet bevat stofdeeltje van een verre voorouder van onze zon

Onderzoekers van de universiteit van Arizona hebben in een op Antarctica gevonden meteoriet een stofdeeltje ontdekt dat vermoedelijk van een stervende ster afkomstig is.
De ontdekking geeft informatie over het planetaire ‘bouwmateriaal’ dat sterren als deze tijdens hun explosie einde over het heelal verspreiden.
Het stofdeeltje, met het nummer LAP-149, is waarschijnlijk al lang voor het ontstaan van onze zon door een exploderende ster de ruimte in geblazen.
Het komt maar zelden voor dat zo’n deeltje de vorming van een nieuw planetenstelsel doorstaat.
LAP-149 bestaat uit grafiet en silicaten en is het enige deeltjes in zijn soort dat naar een specifiek soort sterexplosie kan worden teruggevoerd: een nova.
Na die explosie is het deeltje terechtgekomen in de gaswolk waaruit ons zonnestelsel is voortgekomen en in een primitieve meteoriet beland.
Nova-explosies treden op in dubbelsterren bestaande uit een witte dwerg, het compacte restant van een uitgeputte zonachtige ster, en een min of meer normale ster.
Deze laatste draagt materie over aan de witte dwerg, en als zich voldoende stellaire ‘brandstof’ op diens oppervlak heeft verzameld, ontstaat een explosieve kettingreactie van fusiereacties.
De nieuwe chemische elementen die daarbij worden gevormd verspreiden zich over de ruimte. Het minuscule deeltje dat nu in een meteoriet is aangetroffen is rijk aan koolstof 13, een van de specifieke elementen die bij een nova-explosie ontstaan.
Een andere opvallende ontdekking is dat LAP-149 op zijn beurt weer een zuurstofrijk insluitsel van silicaten bevat.
Dat wijst erop dat het koolstofhoudende en zuurstofhoudende materiaal dat bij een nova-explosie vrijkomt zich kan vermengen. (EE)