Jupitermanen laten sporen achter in poollicht moederplaneet

Nieuwe opnamen van de ruimtesonde Juno laten zien dat de manen van Jupiter bijzondere sporen achterlaten in de poollichten van hun moederplaneet. De gegevens laten zien dat de maan Io niet één ‘schaduw’ op het poollicht werpt, maar een hele rits. De grootste Jupitermaan, Ganymedes, werpt een dubbele schaduw (Science, 6 juli). Net als bij de aarde ontstaan de poollichten van Jupiter doordat elektrisch geladen deeltjes langs de magnetische veldlijnen van de planeet worden versneld en in botsing komen met atomen in diens atmosfeer. De grootste Jupitermanen beïnvloeden dit verschijnsel doordat ze de deeltjesstromen afbuigen. Daarbij veroorzaakt elk van deze manen heldere plekken in zowel het noorder- als het zuiderlicht. De Juno-beelden laten zien dat de ‘voetafdrukken’ van Io ongeveer zo groot zijn als de maan zelf. Het patroon dat zij veroorzaken lijkt op een spoor van kolkende wervelingen dat zich soms in twee bogen splitst. Volgens de wetenschappers die het onderzoek hebben gedaan kunnen deze vreemde patronen zijn veroorzaakt door magnetische interacties in de buurt van de manen of door interferentie tussen reusachtige golven van elektrische deeltjes. (EE)

Zwaartekrachtonderzoek geeft een kijkje in het binnenste van Mars

Ruimtetelescoop Webb brengt stervorming in buitengebied Melkweg in beeld

Astronomen brengen borrelend oppervlak van rode reuzenster in beeld

Ruimtesonde Juno ontdekt nieuwe vulkaan op Io

Voyager 1-team brengt reparatie op afstand tot goed einde

Dwergplaneet Ceres lijkt toch gewoon op haar huidige plek te zijn ontstaan