Herkomst van Amaterasu blijft ongewis

Het is niet gelukt om de herkomst van Amaterasu vast te stellen. Amaterasu is een deeltje van de kosmische straling dat op 27 mei 2021 werd gedetecteerd met de Telescope Array in de Amerikaanse staat Utah. Het deeltje veroorzaakte in de atmosfeer een lawine van secundaire deeltjes die zijn aanvliegrichting verraadde. Het had een energie van 2,4 × 1020 elektronvolt en was daarmee het op één na energierijkste kosmische deeltje dat tot dan toe was waargenomen. De echte recordhouder werd in 1991 gedetecteerd met de Fly’s Eye-detector, ook in Utah, en had een energie van 3,2 × 1020 eV. Zulke ultra-high-energy cosmic rays bestaan veelal uit kernen van ijzeratomen, maar de oorzaak van hun enorme energie is nog onbekend. Daarvoor moet hun bron van herkomst worden bepaald en dat is niet eenvoudig omdat hun richting tijdens de lange tocht naar de aarde door onder andere magnetische velden verandert. De richting bij aankomst wijst niet automatisch naar de bron van herkomst. Michael Unger en Glennys Farrar hebben getracht deze afbuigingen ook de afgelegde afstand van Amaterasu zo nauwkeurig mogelijk te berekenen. Daardoor konden zij aan de hemel een gebied van ruwweg 50 bij 50 graden afbakenen waarin de bron zich zou kunnen bevinden, op afstanden tussen 25 tot 150 miljoen lichtjaar. Vervolgens werd met behulp van catalogi gezocht naar sterrenstelsels in dit gebied die op grond van hun activiteit extreem energierijke deeltjes zouden kunnen produceren. Er werden drie stelsels gevonden die hiertoe in staat zouden kunnen zijn, maar dan zou het deeltje in de bron met een onwaarschijnlijk hoge energie moeten zijn ontstaan. Dus geen match. Het meest waarschijnlijke is volgens de onderzoekers dat de extreem hoge energie van Amaterasu tot stand kwam tijdens de samensmelting van neutronensterren en/of zwarte gaten in een gewoon, onopvallend sterrenstelsel. Eenzelfde conclusie werd ook al eerder getrokken ter verklaring van de recordhouder uit 1991. (GB/Astrophysical Journal Letters 962: L5) (Image credit:  Osaka Metropolitan University/L-INSIGHT, Kyoto University/Ryuunosuke Takeshige)

Ruimtesonde Juno ontdekt nieuwe vulkaan op Io

Voyager 1-team brengt reparatie op afstand tot goed einde

Dwergplaneet Ceres lijkt toch gewoon op haar huidige plek te zijn ontstaan

Ruimtetelescopen Hubble en Chandra sporen superzwaar duo op

Puin van DART-inslag zou aarde kunnen bereiken

Was de maan 120 miljoen jaar geleden nog vulkanisch actief?