Gammastraling uit Melkwegcentrum lijkt toch niet afkomstig van donkere materie

Onderzoekers van de Australian National University (ANU) hebben een alternatieve verklaring gevonden voor de mysterieuze concentratie van gammastraling die afkomstig is uit het centrum van ons Melkwegstelsel.
Sommige astronomen beschouwen deze straling als een signatuur van de hypothetische donkere materie.
Maar de ANU-onderzoekers denken nu dat zogeheten millisecondepulsars ,extreem snel rondtollende neutronensterren, de bron zijn (Nature Astronomy).
Neutronensterren zijn de compacte restanten van sterren die een supernova-explosie hebben ondergaan.
Sommige van deze objecten zenden bundels van elektromagnetische straling uit waardoor ze waarneembaar zijn als een pulserend object: een pulsar.
Als zo’n pulsar ruwweg honderd keer per seconde om zijn as tolt, wordt hij een millisecondepulsar genoemd.
Van sommige nabije millisecondepulsars is bekend dat ze gammastraling uitzenden. En de Australische onderzoekers hebben nu berekend dat de gezamenlijke emissie van een populatie van deze objecten, ongeveer 100.000 in getal, een hoeveelheid gammastraling zou produceren die overeenkomt met de ‘overtollige’ gammastraling die uit de richting van het galactisch centrum komt.
Volgens de wetenschappers zou ook het gamma-signaal van het naburige Andromedastelsel grotendeels aan millisecondepulsars kunnen worden toegeschreven. (EE)