Astronomen brengen stof in galactisch duo in kaart

Een team van Arizona State University, onder leiding van de Nederlander Rogier Windhorst, heeft een nieuwe fraaie opname gepresenteerd die met de Webb—ruimtetelescoop is gemaakt.
De foto toont VV191: een tweetal sterrenstelsels op ongeveer 700 miljoen lichtjaar afstand.
Het duo bestaat uit een helder elliptisch stelsel dat deels schuilgaat achter een groot spiraalstelsel.
In combinatie met beeldgegevens van de Hubble-ruimtetelescoop hebben de astronomen kunnen vaststellen hoeveel licht het elliptische stelsel van zichzelf produceert, en hoeveel roder dat licht geworden is door het vele stof in het spiraalstelsel. Dit stof is geproduceerd door opeenvolgende generaties van sterren.
De gecombineerde gegevens van Hubble en Webb brachten ook een verrassing aan het licht. Achter het elliptische stelsel is een merkwaardig boogvormig object te zien.
Dat is een sterrenstelsel dat zo ver van ons verwijderd is, dat zijn licht er meer dan 10 miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken.
Hierdoor zien we dit stelsel zoals het er enkele miljarden jaren na de oerknal uitzag. Het verre stelsel bevindt zich in feite bijna recht achter het centrum van het elliptische stelsel, maar zijn licht wordt door de zwaartekracht van laatstgenoemde in twee richtingen afgebogen.
Door dit zogeheten zwaartekrachtlenseffect zijn op de foto twee afbeeldingen van het verre stelsel te zien: de opvallende boog en een zwakker afbeelding aan de andere kant van het centrum van het elliptische stelsel. (EE)