Zenit mei 2018

Zenit-5-2018-cover-min.jpg

Het heelal is letterlijk ongrijpbaar. Sterren, sterrenstelsels en planeten staan ver weg en zijn alleen te bestuderen dankzij het licht dat we van deze objecten opvangen of de gegevens die ruimtesondes doorseinen, met meteorieten en maanstenen als uitzondering. Maar zonder natuurkunde en theorie komen we met het begrijpen van die waarnemingen niet ver. Vooral de relativiteitstheorie en de kwantummechanica spelen een grote rol in de theorievorming, met name als het gaat om kosmologie, zwarte gaten en het allereerste begin van het heelal. Beide theorieën doen uitermate vreemd aan omdat ze mijlenver af staan van onze alledaagse ervaring. Kosmologie en zwarte gaten roepen bij leken steevast ook de meeste vragen op, maar antwoorden gebaseerd op de genoemde theorieën gaan hun voorstellingsvermogen nogal eens te boven. Dat het heelal in deze zin ook figuurlijk ongrijpbaar is, bleek in de berichtgeving rond het overlijden van Stephen Hawking afgelopen maart. Veel aandacht voor de icoon status van de wetenschapper en zijn ziekte ALS, maar zie zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen maar eens duidelijk voor het voetlicht te krijgen. Een uitdaging voor een blad als Zenit om te blijven werken aan heldere uitleg over sterrenkunde en aanverwante zaken.

• Bijzondere sterren