januari 2018

Zenit januari 2018 Themanummer Ruimteonderzoek Zenit januari

Was de ontdekking van de eerste bron van zwaartekrachtgolven in februari 2016 nog wereldnieuws, de zesde detectie van deze ruimtetijdgolven, gemeld op 16 november jongstleden en ingeboekt als GW170608, ging bijna geruisloos voorbij. Alweer ging het om samensmeltende zwarte gaten – deze keer relatief lichte exemplaren van 7 en 12 zonsmassa – zoals ook het geval was bij vier eerdere ontdekkingen. Alleen GW170817 bracht de media vorig jaar oktober nog in beroering omdat nu voor het eerst zwaartekrachtgolven geregistreerd werden van botsende neutronensterren, waarbij ook elektromagnetische straling vrij kwam.

Meer van hetzelfde, zullen de media van GW170608 gedacht hebben, maar dat hoeft geen slecht teken te zijn. De detectie van zwaartekrachtgolven lijkt steeds meer routine te worden, ook al is iedere afzonderlijke waarneming een technologisch hoogstandje van formaat. Volgen de ontdekkingen nu elkaar op met tussenpozen van een paar maanden of minder, met de volgende generatie detectoren zoals de Einstein Telescope, zal het aantal detecties, afkomstig van een grote verscheidenheid aan bronnen, enorm toenemen en gaat het ‘zwaartekrachtgolvenvenster’ naar het heelal wagenwijd open.

• Wetenschap de ruimte in