astrnieuwsheader

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

11 april 2018 • Wetenschappers brengen noordpool en magnetisch ‘dynamo’ van Jupiter in beeld

pia22335-16.jpgAmerikaanse wetenschappers hebben een 3D-infraroodfilmpjevrijgegeven dat een nieuwe kijk geeft op de dicht opeengepakte cyclonen en anticyclonen rond de noordpool van de planeet Jupiter. Het filmpje is gebaseerd op beeldmateriaal dat is verzameld door de NASA-ruimtesonde Juno. De noordpool van Jupiter wordt gedomineerd door een centrale cycloon die omringd wordt door acht andere cyclonen. Deze weersystemen hebben afmetingen van 4000 tot 4600 kilometer. De infraroodcamera van Juno kan tot een diepte van 70 kilometer het wolkendek van Jupiter in ‘kijken’. Op die manier proberen wetenschappers meer te weten te komen over de processen die de cyclonen aandrijven. De nieuwe beelden zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van Europese aardwetenschappers, die afgelopen woensdag in Wenen werd gehouden. (Credits: NASA/JPL-Caltech/SwRI/ASI/INAF/JIRAM)

Tijdens deze bijeenkomst werden ook de nieuwste inzichten omtrent de ‘magnetische dynamo’ van Jupiter gepresenteerd – het proces in het diepe inwendige van de planeet dat verantwoordelijk is voor diens magnetisch veld. Uit metingen van ruimtesonde Juno blijkt dat het brongebied van de dynamo onverwachte onregelmatigheden vertoont. Op sommige plekken is de magnetische veldsterkte duidelijk hoger dan elders. Bovendien vertoont het magnetische veld op het noordelijk halfrond van de planeet een grotere complexiteit dan dat van het zuidelijk halfrond. Nog steeds is onduidelijk hoe het magnetische veld van een draaiende planeet die uit min of meer vloeibaar materiaal bestaat zulke opvallende anomalieën kan vertonen. (EE)

→ NASA's Juno Mission Provides Infrared Tour of Jupiter's North Pole