astrnieuwsheader

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

4 april 2018 • Magnetische hotspots op neutronensterren houden heel lang stand

Gourgouliatos_2-min.jpgOnderzoek laat zien dat instabiliteiten in de magnetische velden van neutronensterren intense magnetische hotspots kunnen veroorzaken die miljoenen jaren standhouden. Zelfs nadat het algemene magnetische veld van de neutronenster al aanzienlijk is verzwakt kunnen zulke hotspots blijven bestaan. Wanneer een zware ster door zijn voorraad nucleaire brandstof heen raakt en onder zijn eigen zwaartekracht bezwijkt, kan zich een neutronenster vormen. Deze zeer compacte objecten hebben anderhalf keer zo veel massa als de zon, maar zijn slechts ongeveer 20 kilometer groot. Neutronensterren tollen snel om hun as en hebben krachtige magnetisch velden. Net als bij de aarde hebben die velden een noordpool en een zuidpool, maar dit ‘dipool’-model kan niet alle aspecten van de neutronensterren verklaren. Een van de openstaande vraagstukken is waarom sommige plekken van hun oppervlak veel heter zijn dan gemiddeld. Onderzoekers van twee Britse universiteiten hebben met behulp van computersimulaties de inwendige structuur van jonge neutronensterren nagebootst. (2018 EWASS and NAM 2018 press releases)

Een pas gevormde neutronenster draait niet als één geheel om zijn as: de verschillende delen van de ster roteren met verschillende snelheden – net als bij onze zon. Hierdoor raken de magnetische veldlijnen in het inwendige strak opgewonden en uitgerekt. De computersimulaties laten zien dat zo’n strak opgewonden magnetisch veld instabiel is. Het vormt knopen die aan de oppervlakte komen en zich daar manifesteren als plekken van sterk verhoogde magnetische veldsterkte. Deze magnetische plekken produceren sterke elektrische stromen, die op hun beurt weer warmte genereren. De onderzoeksresultaten laten zien dat zich niet alleen op neutronensterren met sterke magnetische velden hotspots kunnen vormen. Zelfs exemplaren met zwakke magnetische velden kunnen dat. Dat laatste zou verklaren waarom sommige ‘magnetisch tamme’ neutronensterren zo nu en dan toch sterke uitbarstingen van straling vertonen. Deze resultaten zijn deze week gepresenteerd op de European Week of Astronomy and Space Science in Liverpool. (EE)

→ Magnetic hot spots on neutron stars survive for millions of years