astrnieuwsheader

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

22 maart 2018 • Zelf het heelal verkennen met ESASky

ESASky_1_600.jpgHet Europese ruimteagentschap ESA heeft een nieuwe portal gepresenteerd die toegang geeft tot hemelbeelden en -gegevens van verschillende ruimteonderzoeksmissies, waaronder ook Amerikaanse en Japanse. Via ESASky kan iedereen die in het bezit is van een pc, tablet en/of smartphone de hemel op uiteenlopende golflengten afstruinen. Daarnaast geeft de portal toegang tot relevante wetenschappelijke publicaties. De nieuwe ‘hemelatlas’ bevat meer dan een half miljoen afbeeldingen, 300.000 spectra en meer dan een miljard catalogusbronnen. (ESASky's intuitive interface. Credit: ESA)

Hij omvat niet alleen sterren en sterrenstelsels, maar ook planeten, manen en kometen van ons eigen zonnestelsel. Het beeldmateriaal en de overige beschikbare gegevens zijn verzameld met ruimtetelescopen zoals Gaia, Herschel, INTEGRAL, Planck, XMM-Newton, Hubble, Chandra en Suzaku. ESASky is voortdurend in ontwikkeling. Er zullen steeds weer nieuwe functionaliteiten en gegevens aan de portal worden toegevoegd. (EE)

→ Explore the Cosmos with ESASky