astrnieuwsheader

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

24 januari 2018 • Ook andere gassen dan zuurstof kunnen leven op exoplaneten ‘verklikken’

AtmosphereDisequilibrium-300x232.jpg

Wetenschappers van twee Amerikaanse universiteiten hebben een eenvoudige aanpak gevonden voor het opsporen van leven op planeten buiten ons zonnestelsel. Daarbij wordt ook naar andere in dit opzicht ’veelbelovende’ gassen gekeken dan zuurstof (Science Advances, 24 januari). Met de James Webb-ruimtetelescoop (lancering in 2019) en de reuzentelescopen die volgend decennium beschikbaar komen krijgen astronomen de beschikking over instrumenten waarmee de atmosferen van exoplaneten geanalyseerd kunnen worden. De hoop bestaat dat op die manier de eerste sporen van buitenaards leven ontdekt kunnen worden in de vorm van bepaalde gassen. Doorgaans wordt daarbij vooral gedacht aan zuurstof dat zich zonder bemoeienis van levende organismen vrijwel niet in grote hoeveelheden laat produceren. (NASA/Wikimedia Commons/Joshua Krissansen-Totton)

De vraag is echter of eventuele buitenaardse organismen wel genoeg zuurstof produceren: ook op aarde gebeurde dat miljarden jaren lang maar mondjesmaat. Daarom doen de wetenschappers de suggestie om ook naar andere gassen te kijken. Vooral interessant zouden atmosferen zijn waarin wel veel methaan en koolstofdioxide te vinden is, maar weinig koolstofmonoxide. Dat zou een teken zijn dat de beide eerste gassen niet van vulkanische oorsprong zijn – in dat geval zou er namelijk ook veel koolstofmonoxide moeten vrijkomen. (EE)

→ A new ‘atmospheric disequilibrium’ could help detect life on other planets