astrnieuwsheader

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

24 januari 2018 • Eerste licht voor ‘planetenjager’ ExTrA op La Silla

eso1803a.jpg

Bij de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili) zijn drie nieuwe telescopen in gebruik genomen die op jacht zullen gaan naar planeten ter grootte van de aarde die om nabije rode dwergsterren cirkelen. Ze maken deel uit van een Frans project: ‘Exoplanets in Transits and their Atmospheres’ oftewel ExTrA. ExTrA bestaat uit drie 0,6-meter telescopen die regelmatig de helderheden van talrijke rode dwergsterren meten, om zo kleine ‘helderheidsdips’ op te sporen die door zogeheten planeetovergangen worden veroorzaakt. Bij een planeetovergang schuift een planeet – vanaf de aarde gezien – voor zijn ster langs en houdt hij een deel van diens licht tegen. Bij de metingen wordt een bijzondere methode gebruikt: de helderheid van de onderzochte ster wordt vergeleken met die van naburige referentiesterren. (vertaling van ESO-persbericht eso1803.)

De drie ExTra-telescopen verzamelen licht van de doelster en vier vergelijkingssterren, en dat licht wordt vervolgens via optische vezels naar een ‘multi-object spectrograph’ geleid – een spectrograaf die het licht van meerdere objecten tegelijk kan analyseren. De combinatie van spectroscopische informatie en traditionele fotometrie – ook wel differentiële fotometrie genoemd – helpt het verstorende effect van de aardatmosfeer en verstorende instrumentele effecten te verminderen, waardoor een hogere meetnauwkeurigheid wordt bereikt. Anders gezegd: op deze manier kunnen planeten worden opgespoord die kleiner zijn dan de planeten die via ‘gewone’ helderheidsmetingen worden ontdekt. Omdat bij een planeetovergang een groter deel van het sterlicht zal worden tegenhouden naarmate de ster kleiner is, zal ExTrA zich vooral richten op nabije voorbeelden van een specifiek soort kleine, heldere sterren die veel voorkomen in de Melkweg: de zogeheten M-dwergen. Deze sterren hebben naar verwachting veel planeten van het formaat aarde. (EE)