astrnieuwsheader

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

22 december 2017 • Zon beïnvloedt kleur en helderheid van verre planeet Uranus

Uranus Banner.jpg

Britse wetenschappers hebben ontdekt dat onze zon van invloed is op de kleur en helderheid van de bijna 3 miljard kilometer verre planeet Uranus. Eerder hadden dezelfde onderzoekers al een vergelijkbaar effect waargenomen bij de planeet Neptunus. De onderzoekers hebben vastgesteld dat de helderheid van Uranus – rekening houdend met lange seizoenen op de planeet zelf – met een periode van 11 jaar op en neergaat. Dat komt overeen met de duur van de activiteitscyclus van de zon. De oorzaak van deze helderheidsveranderingen wordt gezocht bij processen in de atmosfeer, waarin (ijs)wolken de boventoon voeren.

Het lijkt erop dat er twee factoren in het spel zijn. Op de eerste plaats reageren chemische processen in de atmosfeer op de wisselende activiteit van de ultraviolette straling van de zon, die bepalend is voor de kleur van de deeltjes die in de dampkring van Uranus rondzweven. Daarnaast is er nog de invloed van energierijke deeltjes die afkomstig zijn van buiten ons zonnestelsel – de galactische kosmische straling. De zon heeft een magnetisch veld dat de bulk van deze kosmische deeltjes doorgaans om het planetenstelsel heen leidt. In tijden van geringe zonneactiviteit verzwakt dat natuurlijke ‘scherm’ echter, waardoor er meer kosmische straling doorheen glipt.De resultaten van dit onderzoek zijn op 18 december gepubliceerd in het tijdschrift Geophysical Research Letters. (EE)