astrnieuwsheader

Zenit

29 juni 2017 • Grootste Europese sterrenwacht nagebouwd met lego

nieuws 39635De Leidse astronoom Frans Snik heeft, samen met een team van vrijwilligers, een ‘werkend’ lego-model gemaakt van de grote Europese sterrenwacht op de Paranal in Chili. Het model omvat niet alleen gedetailleerde replica’s van de vier 8,2-meter telescopen van de Very Large Telescope (VLT) en de vier ondersteunende 1,8-meter telescopen, maar ook een miniatuur interferometer. Het model is te bezichtigen in het ESO-hoofdkwartier in Garching (Duitsland) en zal in het voorjaar van 2018 worden overbracht naar het ESO Supernova planetarium & bezoekerscentrum.

De vier grote VLT-telescopen bestaan elk uit precies 3104 stukjes. Voor de complete sterrenwacht zijn meer dan 25.000 afzonderlijke onderdelen gebruikt. De telescopen kunnen draaien en alle luiken en ventilatiegaten kunnen open en dicht. De vier ondersteunende telescopen staan op rails en zijn, net als de echte telescopen, verplaatsbaar. En de VLTI-tunnels bieden plaats aan een werkende miniatuur interferometer die echte fringes (interferentiestrepen) kan produceren. Op de website van ESO zijn bouwinstructies voor de VLT-telescopen te vinden. Ook van de nog in aanbouw zijnde Extremely Large Telescope kan een lego-model worden gemaakt. De schaal is ongeveer 1:150. (EE)