schijngestalten

unawe  EuSpSo.png

Vallendesterren  Eurekashop be

Januari

Maan

Volle Maan                        2 januari                             03.24 uur
Laatste Kwartier               8 januari                             23.24 uur
Nieuwe Maan                   17 januari                           03.17 uur
Eerste Kwartier                24 januari                           23.20 uur
Volle Maan                        31 januari                           14.27 uur

Planeten

Mercurius bereikt op 1 januari 2018 zijn grootste westelijke elongatie en is de eerste helft van de maand ’s ochtends boven de zuidoostelijke horizon waarneembaar. Tot 8 januari komt de planeet meer dan anderhalf uur vóór de zon op. Verwar Mercurius niet met Saturnus; de twee planeten zijn met elkaar in conjunctie op 13 januari.

Venus is in bovenconjunctie op 9 januari. De planeet bevindt zich de hele maand op minder dan 6° van de zon en is daarom niet zichtbaar.

Mars en de veel helderder Jupiter zijn ’s ochtends in het zuidoosten te zien. Hun zichtbaarheid neemt toe. Op 7 januari zijn de twee planeten met elkaar in conjunctie.

Saturnus was op 21 december 2017 in conjunctie met de zon. De planeet verschijnt rond 12 januari 2018 weer aan de ochtendhemel, laag in het zuidoosten. Ze is op 13 januari in samenstand met Mercurius.

Uranus is met een (verre)kijker te zien in het sterrenbeeld Vissen, ’s avonds vrij hoog (47°) in het zuiden, rond middernacht in het westen.

Neptunus is aan het begin van de avond met een kijker in het zuidwesten te zien in het sterrenbeeld Waterman. Halverwege de maand gaat hij tegen 21 uur onder. Eind van de maand een uurtje eerder.

Kometen

Er worden deze maand geen heldere periodieke kometen verwacht. Raadpleeg voor recent ontdekte waarneembare kometen de website van de Nederlandse Kometen Vereniging www.kometen.nl.

Meteoren

In de dagen na Nieuwjaar hebben we kans op extra nachtelijk vuurwerk dankzij de meteoren van een meteorenzwerm: de Boötiden. De Boötiden hebben hun radiant in de noordoosthoek van het sterrenbeeld Boötes, de Ossenhoeder. Dit gebied werd voorheen beschouwd als een apart sterrenbeeld: Quadrans Muralis (Muurkwadrant). Daarom worden de Boötiden soms ook Quadrantiden genoemd.