schijngestalten

Laatste Kwartier               10 december                    08.51 uur
Nieuwe Maan                   18 december                    07.30 uur
Eerste Kwartier                26 december                    10.20 uur

Planeten

Mercurius is in de tweede helft van de maand weer waarneembaar als ochtendobject. Vanaf 21 december komt hij meer dan anderhalf uur vóór de zon op. De planeet is dan zichtbaar boven de zuidoostelijke horizon. Op 17 december is de maan in conjunctie met Mercurius. De planeet bevindt zich tot en met 8 december in de Boogschutter, daarna in de Slangendrager.

Venus verdwijnt begin december in de zonnegloed en is dan enige weken niet waarneembaar. De planeet trekt door de sterrenbeelden Weegschaal, Schorpioen, Slangendrager en Boogschutter.

Mars komt in de tweede helft van de nacht op. We zien hem in de ochtendschemering in het zuid(oost)en. Op 13 december passeert de maan de ‘rode planeet’. Aanvankelijk staat Mars in de buurt van de ster Spica in de Maagd. Later in de maand nadert hij Jupiter in de Weegschaal.

Jupiter komt in de tweede helft van de nacht op en prijkt in het ochtendgloren in het zuidoosten tot zuiden. Hij is in de Weegschaal. Op 14 december passeert de maan.

Saturnus is op 21 december in conjunctie met de zon in de Boogschutter. De planeet is dus deze maand niet waarneembaar.

Uranus is een flink deel van de nacht te zien. Hij gaat pas ver na middernacht onder. De planeet staat in het sterrenbeeld Vissen. Gebruik minimaal een verrekijker.

Neptunus gaat steeds vroeger onder. Aan het eind van de maand al rond 22 uur. De verste planeet van ons zonnestelsel houdt zich op in sterrenbeeld Waterman.

Kometen

Er worden in december geen kometen verwacht die interessant zijn voor amateurwaarnemers. Raadpleeg voor recent ontdekte waarneembare kometen de website van de Nederlandse Kometen Vereniging http://www.kometen.nl/

Meteoren

Tussen 7 en 17 december verschijnen de Geminiden, één van de rijkste jaarlijks terugkerende meteorenzwermen. De Geminiden hebben geen moederkomeet, maar een ‘moederplanetoïde’, 3200 Phaeton. Dit hemellichaam is geregistreerd als planetoïde, maar vertoont ook trekken van een komeet. Het maximum van de zwerm, met een ZHR van rond de 120, valt dit jaar in de ochtendschemering van 14 december. De maan stoort niet. Kortom, de omstandigheden zijn dit jaar heel gunstig.

De wat kleinere zwerm van de Ursiden is actief van 17 tot en met 26 december. Het maximum vindt plaats in de middag van 22 december. Kijk de nacht ervóór of erná.